Skip to main content
Column

Helpende handjes

Afgelopen half jaar heb ik iedere dinsdag les mogen geven aan combinatiegroep 1, 2 en 3 op de Lubertischool. Deze combinatie was een nieuw avontuur voor mij. Het bedienen van deze diverse groep daagde uit tot creativiteit en flexibiliteit. Een vraag die ik vaak aan mezelf stelde, was: “Kan ik een activiteit voor 5-6 jarigen ook aanbieden aan de leeftijd 4 en 7?“ Dikwijls kan dat zeker! Met een paar kleine aanpassingen in een activiteit is een opdracht geschikt voor alle leerlingen in onze groep. Bijvoorbeeld door een schrijfpatroon op A3-papier in plaats van op A4-papier te printen en hulplijntjes toe te voegen. Zo kunnen kleuters ook meedoen met een schrijfoefening van groep 3.

Eigenlijk kan je aan veel activiteiten geen leeftijd verbinden. Uiteraard is groep 3 vele malen verder in het lezen, schrijven en rekenen. Maar als we gaan tekenen, zingen, bewegen of spelletjes spelen, speelt het geen rol in welke groep je zit. Hetzelfde geldt voor het volgen van de klassenregels. De leerling die standaard als eerste klaar zit en de oudste kinderen zonder pardon streng aanstuurt om ook, stil, te gaan zitten, is pas 5 geworden. De leerlingen letten goed op elkaar en schieten vaak te hulp.

Een helpend handje komt gedurende de dag ook goed van pas. Het komt geregeld voor dat de doos met kralen uit iemands handen glipt, ouders een drinkbeker weer beschermend strak dicht gedraaid hebben of een prachtige nieuwe jas stiekem niet zo’n fijne rits heeft. En tja, de juf heeft ook maar twee handen. Mijn ervaring als invaller leert dat er in deze klas een grote gedeelde verantwoordelijkheid heerst voor het verzorgen van elkaar en de omgeving. Hier heb ik erg van genoten. Dit resulteerde overigens wel zeker drie keer per dag in de opmerking: “Juf, iemand heeft de WC weer niet doorgetrokken!”.

Merel van der Wal

Lubertischool groep 1,2,3.

Deze column werd gepubliceerd in de Texelse Courant van 5 februari 2021.

Leave a Reply