Skip to main content

Bram Westerlaken is acht jaar en zit in groep 4 van De Fontein. Lieke Bakker is negen en zit samen met Marleen Witvliet, acht, in groep 5. Feline James is tien en zit in groep 7. Ze vertellen over het thema Dierentuin, over hoe pestvrij hun school is en over de aanstaande verhuizing naar de Skool. En ze hebben ideeën over wat er met het terrein van De Fontein moet gebeuren, als dat straks leeg is: “Ik hoop dat ze er een skatepark van maken”.

In de vorige nieuwsbrief vertelden Sophie en Noor van De Vliekotter dat ze heel blij zijn dat hun school een Vreedzame school is. Op De Fontein gaat het net iets anders, maar volgens Feline is de school redelijk pestvrij. “Er wordt alleen wel eens geplaagd”, zegt Bram. “Als er wel eens wordt gepest, gaan we er wel een half uur over praten en dan proberen we een oplossing te zoeken”, legt Lieke uit. “Dan komt je naam op het bord en als het heel erg is, mag je alleen na het middageten naar buiten. Want onze juf vindt wel dat je elke dag buiten moet spelen”, vult Marleen aan. Lieke knikt: “Ze accepteert het niet”. “Want onze juf houdt van de klas”, zegt Marleen. “En daarom doet ze er heel veel aan zodat de kinderen zich veilig voelen”, besluit Lieke.

Leren zonder dat je het door hebt

Op De Fontein wordt ontwikkelingsgericht gewerkt. De kinderen leren vanuit praktijksituaties, ze spelen de echte wereld na in de klas of bezoeken de praktijk buiten de klas. In deze column (link) legt Lottie Lugtmeijer -de juf van Lieke en Marleen- uit hoe dat in zijn werk gaat: “Dan leer je spelling en rekenen zonder dat je het door hebt”, zegt Marleen, “We doen heel veel leuke dingen, zoals thema. We maken nu een dierentuin. Ik ben bij het groepje van de zeeschildpad”. Liekes groep houdt zich bezig met dolfijnen: “We vinden het Dolfinarium te zielig, want dat is onnatuurlijk. Maar op een boottocht over de Middellandse Zee is wel goed, want dan doen ze kunstjes die ze zelf willen. En dan kunnen ze zelf vis vangen, dat vinden ze veel lekkerder”. In Brams klas gaat het over insecten: “Ik zit bij de bijen. Wist je dat sommige maar drie weken leven?” Felines klas heeft met hun thema de krant gehaald: “We zijn in actie gekomen voor de IJsbaan. We hebben een maquette gemaakt en een enquête. René en Rachel [van adviesbureau VKZ, die het proces begeleidt, red.] waren erbij en het was superleuk! We willen een schommelmat, een pannaveld, klimtoestellen, zitplekken en een springkussen en een trampoline.”

“Je kunt er toch ook een mooi park van maken?”

Bram heeft heel veel zin om straks naar de Skool te gaan, hij wil nieuwe vrienden en vriendinnen maken. Het lijkt hem heel leuk om met veel kinderen te voetballen. Lieke hoopt dat er een hele groene tuin komt met een moestuin erin. “Het is wel echt heel jammer dat deze school dan gesloopt moet worden omdat ie zo oud is”, vindt Feline. “Ik hoop dat ze er een skatepark van maken”, zegt Marleen. “Want ze denken niet echt aan ons”, zegt Lieke. “Meer aan oude mensen zonder kinderen,” valt Marleen haar bij. “Je kunt er toch een mooi park van maken?” “Of een hele grote speeltuin,” zegt Feline. “Of een binnenskatepark”, zegt Marleen en ze kijkt in de verte, alsof ze het al voor zich ziet. “Ik hoop dat ze in elk geval het schoolplein laten staan”, zegt Feline, “Want we hebben een heel groot plein met bomen om in te klimmen. Zal ik het laten zien?” En ze staat al naast haar stoel. 

Wethouder Remko van de Belt heeft het interview gelezen en reageert hier.