Skip to main content

Midden in de Thijsseschool staat een natuurlaboratorium. De natuur is op de Thijsseschool  dichtbij. Als we de buitendeuren van het laboratorium open doen, staan we meteen in de natuurtuin achter de school. 

Elke week komen de leerlingen naar het laboratorium, doen een witte labjas aan en gaan experimenten uitvoeren. Het uitgangspunt in het laboratorium is dat een experiment niet kan mislukken. Kijk kritisch naar je resultaat en probeer een andere manier als je niet tevreden bent. 

De afgelopen weken hebben we gewerkt aan het thema  ‘de Middeleeuwen’. Er zijn verschillende lepelblijdes, een middeleeuwse katapult, gemaakt. Hoe ver en hoog kan je schieten? Waarom schiet de ene blijde verder dan de ander? Met welke munitie kan je het beste een kasteelmuur van papierenbekertjes kapot schieten? Kan je een M&M in de mond van je klasgenoot schieten? 

We hebben ook ophaalbruggen ontworpen van ijsstokjes, rietjes of spaghetti. Hoe maak je een brug stevig? Het is nog wel een klus om een brug te maken die je snel kan ophalen.

Verder hebben wij kruiden verzameld in de schooltuin om muggenbeetzalf en nagelolie te maken met recepten uit de Oudheidskamer. We hebben een aantal planten leren kennen, met de vijzel gewerkt, gekookt, gezeefd, hoeveelheden afgemeten en potjes gevuld. Net een middeleeuwse apotheek. Laat de muggen nu maar komen.

Het is leuk om te zien hoe de leerlingen steeds meer zelfvertrouwen krijgen en zelf met ideeën komen en niet hoeven te vragen: ‘juf, wat moet ik nu doen’. Het is een plezier om samen in het lab te leren. Sommige leerlingen zeggen:  ‘juf, later ga ik ook onderzoeker worden’.

Els van der Meer is leerkracht wetenschap en techniek op de Jac.P. Thijsseschool in Den Burg.

Deze column werd gepubliceerd in de Texelse Courant van 23 april

Leave a Reply