Skip to main content

Midden in de kerstvakantie neem ik jullie graag mee terug naar de sinterklaastijd, om een doorkijkje te geven in onze groep 2/3:

We zijn een bakkerij en met de komst van de feestdagen willen we graag de lekkernijen van Sinterklaas in onze bakkerij gaan verkopen. We besluiten eerst pepernoten te gaan bakken, maar we kunnen alleen recepten van kruidnoten vinden! We gaan op onderzoek uit naar wat het verschil is tussen deze twee. Ik heb kruid – en pepernoten meegenomen en we bekijken, proeven en ruiken wat het verschil is. De kruidnootjes zijn hard en bros en ruiken naar speculaaskruiden. De pepernoten daarentegen zijn zacht en ruiken naar anijs. Ik pak de specerijen erbij en we bekijken verwonderd de anijssterren. Ze ruiken sterk zeg! We besluiten dat we kruidnoten gaan bakken en we gaan gelijk aan de slag. De kinderen lezen het recept en de rollen worden onderling verdeeld. Tijdens het afwegen van het meel, komen we erachter dat de digitale weegschaal het niet doet. Wat zou er mis mee kunnen zijn? De kinderen opperen dat de batterij leeg is en dat er een nieuwe batterij in moet. We bekijken de platte, ronde batterij. Die hebben we helaas niet op school liggen. We zitten er even terneergeslagen bij; hoe gaan we dit oplossen? We bekijken samen het pak van het meel, wat nog dicht zit. Ons oog valt op de tekst: ‘1 kilogram bevat 10 porties’. We besluiten het meel over tien porties te verdelen, zodat we toch precies aan 200 gram kunnen komen! De kinderen gaan gelijk aan de slag met het verdelen van het meel over tien bekertjes. Samen berekenen we dat één portie 100 gram is en dat twee porties samen 200 gram zijn. We hebben dus twee bekertjes nodig om verder te gaan met het bakken van de kruidnoten. Na afloop bespreken we samen ons bakavontuur in de kring. De kruidnoten zijn heerlijk geworden en we hebben genoten van dit avontuur.

Vivianne Francken,

CBS De Fontein, groep 2 en 3.

Deze column werd gepubliceerd in de Texelse Courant van 28 december.

Leave a Reply