Skip to main content

Foto: Anoek Steketee

De eerste maandag na de herfstvakantie starten we ‘s middags meteen met het nieuwe thema ‘herfst’. De hele ochtend vragen de kinderen van groep 3/ 4 al wanneer we aan het werk gaan met ‘4 x wijzer’ (4 x wijzer is een methode waarin de vakgebieden aardrijkskunde, geschiedenis en natuuronderwijs worden samengevoegd in thema’s.). Hoe dichter we bij de middagpauze komen, hoe ongeduldiger de kinderen worden. Na het eten en buitenspelen komen de kinderen enthousiast binnen, ze hebben geen tijd om te lezen en ze willen meteen beginnen.

Ik vraag aan de kinderen wat ze willen weten over de herfst. Meteen schieten de vingers omhoog. De mooiste vragen komen voorbij zoals: waarom bestaat de herfst? Waarom regent het zo vaak? Waarom waait het zo hard? Waarom vallen de blaadjes? Waarom verkleuren de bladeren? Waarom wordt de nacht langer? En waarom heet de herfst eigenlijk herfst? Alle vragen en dingen die we al weten verzamelen we op het themabord.

De kinderen gaan aan de slag met het verzamelen van herfstmaterialen op het plein. Ze vullen hun bakjes met gekleurde bladeren en al het andere dat ze vinden. Na een paar minuten staan er 2 jongens voor mijn neus. ‘Wij zijn klaar juf’ zeggen ze. “Dat is mooi, dan kunnen jullie gaan onderzoeken wat jullie hebben gevonden”, zeg ik. Op de tafel in de klas liggen zoekkaarten voor bladeren. Ik hoor een van de jongens (groep 3) ‘e’ ‘s’, ‘es’. “Is dat een boom?”. “Kijk hier staat esdoorn”, zegt de ander (groep 4). “Wow, dus jullie hebben een blaadje gevonden van een esdoorn”, zeg ik. De twee jongens knikken instemmend met een grote lach op hun gezicht.

Als ik naar huis fiets, schiet er een vraag door mijn hoofd. Waarom heet de herfst eigenlijk herfst? Dat ga ik thuis meteen opzoeken.

Natanja Lemstra-Hin
Jac. P. Thijsseschool, groep 3/4

 

Deze column werd gepubliceerd in de Texelse Courant van 30 oktober.

Leave a Reply