Skip to main content
Column

Is dit (onder)wijs?!

By januari 8, 2021mei 25th, 2021No Comments

‘’Hey, ik lust ook wel thee!” zei een leerling tegen mij, terwijl ik net een slokje van mijn vers gezette kopje thee wilde nemen. De lesdag was net begonnen en wees eerlijk, het kopje koffie of thee op de vroege ochtend is de beste vriend van iedereen. Niet wetende dat deze ene zin van een leerling voor een gigantisch leuke middag zou gaan zorgen.

Binnen het onderwijs hebben we vaak te maken met volle dagen. Rekenen, taal, spelling en noem het maar op. Hierbij is een strakke planning van belang en is het daarom soms ook lastig om daarvan af te wijken. Echter, wat is er nou mooier dan leerlingen verantwoordelijkheid te geven over hun eigen leerproces en hiervoor ook de ruimte te kunnen krijgen.

Met de gedachte dat er toch wel voldoende thee was, besloot ik mijn pedagogische kant te laten zien en zette het nog dampende warme kopje thee op de tafel van de leerling. ‘’Zo, drink maar op.” sprak ik vastberaden en draaide mij vervolgens weer om naar mijn computerscherm. Een blijkbaar onverwachte zet, want een wat aarzelende maar oprechte dankjewel kwam mij tegemoet.

Al tikkend achter mijn computer ontstond spontaan het idee: een high tea! Het stellen van de vraag kostte nog meer tijd dan het voor of tegen stemmen. Iedereen was gelijk enthousiast. Elk groepje was verantwoordelijk voor iets lekkers. Dit kon gekocht zijn of zelf worden gemaakt. Tot mijn blijdschap kreeg ik al leuke foto’s opgestuurd van het bakproces. Daar doe je het toch voor!

Drie soorten smaakjes thee en zelfgemaakte suikervrije appelflapjes, brownies, cake, stroopwafels, chocolaatjes en bovenal veel gezelligheid waren de juiste ingrediënten voor een geslaagde high tea! Hoe er uit spontane zinnen en gebeurtenissen iets leerzaams of juist iets dat heel erg verbindt kan voortkomen. Ja, dát vind ik onderwijs!

Remco Koelewijn
Leerkracht groep 7-8, OBS De Bruinvis

Deze column werd gepubliceerd in de Texelse Courant van 8 januari 2021.

Leave a Reply