Skip to main content

De verhuizing naar de Skool komt steeds dichterbij. Op de Jac. P. Thijsseschool hebben juf Marloes en juf Kim de spullen op de zolder daarom alvast uitgezocht. Op de Jozefschool zijn juf Nicole, juf Manon en juf Francis er hard mee aan het werk. De zolders liggen vol met jaren aan geschiedenis -oude deuren, tafels, stoelen, posters, landkaarten en heel veel verkleedkleren- en in de Skool is er de ruimte niet om alles te bewaren.

Schriftjes uit 1914 en een schedel

“Juf Gerda heeft, samen met de oma van een leerling, alle verkleedkleren uitgezocht en gesorteerd. Het was zoveel dat we 15 zakken weg hebben kunnen geven aan een goed doel”, vertelt Marloes Altenburg van de Thijsseschool. Zij en Kim van den Broek hebben de afgelopen weken steeds een stukje van de zolder aangepakt. “Ik zag een keer een mensenschedel tussen de spullen liggen. Ik schrok me rot. Het was gelukkig geen echte. Het hoofd zit weer waar het hoort, aan het onderwijsskelet. Nu is het niet zo spannend meer” . Ook op de Jozefschool worden spectaculaire vondsten gedaan. Nicole Grootelaar heeft de inschrijfformulieren van haar vader en haar tantes teruggevonden: “We hebben spullen gevonden die teruggaan tot 1914. Volgeschreven schriftjes in een keurig handschrift, inschrijfformulieren, alles is keurig gedocumenteerd. We hebben het aangeboden aan het Nationaal Onderwijsmuseum in Dordrecht, maar helaas hebben ze op dit moment zoveel aanbod dat het niet meer past”.

Een bestemming zoeken

Op beide scholen wordt nagedacht over wat er met de spullen moet gebeuren. Soms komen dingen nog van pas, zoals de houtblokjes die Marloes op de zolder van de Thijsseschool vond. Het onderwijsthema was Ontdekkingsreizen en de kinderen konden van het hout een hutje bouwen op een fictief Nova Zembla. Maar veel spullen zullen moeten worden afgevoerd, weggegeven of verkocht. De ouderraad van de Jozefschool wil wel een fancyfair organiseren, vertelt Nicole, “Het zou fijn zijn als we dat kunnen uitbesteden. We kunnen moeilijk elke keer met een geïnteresseerde de trap op naar de zolder. Dan blijft er weinig tijd over voor lesgeven”. Ook Marloes denkt aan een markt: “Het zou leuk zijn als het geld dat we ermee binnenhalen aan de kinderen ten goede komt. Aan een theatervoorstelling bijvoorbeeld. Of aan iets waar alle kinderen uit Den Burg iets aan hebben”. “Van sommige dingen is het het mooist als we ze compleet kunnen weggeven”, vindt Nicole, “Dingen van historische waarde, zoals de schriftjes uit 1914 en de inschrijfformulieren. En als het niet compleet kan, dan in elk geval aan de mensen om wie het gaat en hun familie. Misschien moeten we maar eens een oproepje plaatsen”.